آمار و اطلاعات

bulletکاربرد شبیه‌سازی در صنعت فولاد

کشور: ایتالیا- بِرِشا
در سال­های اخیر افزایش قیمت انرژی سبب شده تا استفاده بهینه­ از آن در واحدهای تولیدی به عنوان یک مقوله استراتژیک مدنظر قرار گیرد. به دلیل وابستگی زیاد به انرژی استفاده مناسب از آن در برخی صنایع نظیر صنعت فولاد، در درجه اول اهمیت قرار دارد. از آن­جا که هزینه­های انرژی مستقیما بر قیمت تمام شده محصول تاثیر زیادی دارد، یک کارخانه تولید فولاد در برشای ایتالیا، در صدد برآمده است تا با افزایش کارایی انرژی در کوره­ها، هزینه­های تولید را کاهش دهد.
این کارخانه از یک کوره قوس الکتریکی، دو کوره Ladle، و یک واحد قالب­گیری تشکیل شده است. متغیرهایی مورد نظر برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی، سرعت کوره­های Ladle است که به صورت زمان مورد نیاز برای رسیدن به دمای معین تعریف می­شود. هر چه سرعت بیش­تر باشد زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک دمای معین کمتر شده و انرژی مصرفی نیز افزایش می­یابد. متغیر مهم دیگر زمان انتظار کوره­های Ladle برای استفاده از واحد قالب­گیری می­باشد.
هدف:
ایجاد یک DSS جهت تنظیم سرعت و زمان انتظار در کوره­های Ladle برای تولید توالی تعیین شده توسط سیستم MRP و کاهش مصرف انرژی الکتریکی
نتایج:

  • کاهش میزان مصرف انرزی الکتریکی در کوره­های Ladle به اندازه 20 درصد (معادل KWH18609 )
  • به حداقل رساندن تعداد دفعاتی که کوره قوس الکتریکی خاموش می­شود
  • کاهش مدت­زمانی که کوره قوس الکتریکی خاموش می­یاشد( به اندازه 21 دقیقه)
  • به حداقل رساندن انرژی از دست رفته به دلیل سرد شدن کوره قوس الکتریکی در زمان­هایی که راهی جز خاموش کردن آن وجود ندارد
  • لحاظ کردن کل فرایند تولید در DSS و ایجاد امکان استفاده بهینه از اهرم­های استراتژیک برای مدیریت
  • انتخاب سرعت مناسب برای کوره­های Ladle

کشور: هند
نرم­ افزار: ARENA
صنایع فولاد در کشور هندوستان با رقابت شدید بین تولید­کنندگان همرا است. اغلب این کارخانه­ها ترجیح می­دهند تا به جای سرمایه­گذاری در افزایش ظرفیت، با افزایش بهره­برداری از امکانات موجود میزان تولید خود را افزایش دهند. یک روش موثر در افزایش تولید، انجام فرآیند بهبود مستمر از طریق شناسایی گلوگاه­ها و برطرف کردن آنها می باشد. به این منظور، بخش ذوب یک کارخانه فولاد واقع در شرق هندوستان به کمک یک مدل شبیه­سازی مورد مطالعه قرارگرفته است. دراین بخش فرآیند ساخت فولاد با یک کوره قوس الکتریکی آغاز می­شود. این کوره به کمک یک جراثقیل پر شده و سپس سقف کوره که الکترود­ها روی آن قرار دارند در جای خود قرار می­گیرد. مواد موجود به کمک قوس الکتریکی ذوب می­شوند. کوره عملیات خود را تا زمانی ادامه می­دهد که بخش­های بعدی برای دریافت مذاب آماده باشند. برای شبیه­سازی فرآیندها از نرم­افزابر ARENA استفاده شده است.
مطالعه شرایط موجود سیستم از نظر میزان تولید برای تعیین گلوگاه­ها
پیشنهاد راه­هایی برای از بین بردن این گلوگاه­ها
نتایج:

  • ماشین­های قالب­گیری پیوسته(CCM) به دلیل زمان مورد نیاز برای راه­اندازی به عنوان گلوگاه سیستم عمل می­کنند.
  • با انجام برنامه­ریزی تولید در بازه 3 روزه به جای بازه­های یک روزه زمان راه اندازی CCM به دلیل امکان دسته بندی درجات مشابه فولاد، کاهش می­یابد
  • کاهش زمان راه­اندازی در CCM می­تواند باعث افزایش 8 درصدی در خروجی سیستم شود
  • حذف تاخیرات قابل کنترل می­تواند تاثیر زیادی بر افزایش خروجی سیستم داشته­باشد
  • کاهش 25 درصدی در تاخیرات قابل کنترل به افزایش 3 تا 4 درصدی میزان خروجی منجر خواهد شد
  • خرابی در بخش اکسیژن و تامین نیرو تاثیر زیادی بر کاهش میزان تولید دارد

کشور: انگلستان
کمپانی: Scunthrope
نرم­ افزار:WITNESS
در سال 2003 کمپانی Scunthrope تصمیم گرفت تا ملزومات رسیدن به 4.6 میلیون تن در سال را تعیین کند. اما مدل­های موجود کمپانی به دلیل استفاده از روش­های قطعی و توجه به هر بخش به صورت جداگانه قادر به تولید نتایج خوب نبود. بنابراین برای درک ارتباطات متقابلی که ظرفیت کارخانه را محدود می­کند از شبیه­سازی استفاده شد تا یک ابزار مفید برای ارزیابی تاثیر تغییرات آینده در نیازمندی­های بازار و عملیات تولید ایجاد شود. برای انجام این کار از نرم­افزار WITNESS استفاده شد که هم قابلیت تعریف پایگاه داده داخلی داشته و هم قادر به برقرای ارتباط با نرم­افزارهای برنامه ­نویسی دیگر نظیر C می­باشد. اهداف:

  • تعیین اینکه چند تن در سال می توان تولید کرد
  • تعیین ترکیب محصولات گوناگون و تاثیر آن بر میزان تولید
  • تعیین محدودیت سیستم
  • ایجاد انعطاف پذیری در مقابل تغییرات در پیکربندی و پارامترهای فرآیند
  • بررسی چگونگی بهبود یا حذف محدودیت

نتایج:

  • منایع گلوگاهی در این کارخانه شامل جراثقیل­ها و واگن­های حمل فولاد بودند.
  • در جراثقیل­های بخش شمالی در 35 درصد موارد حداقل یک کار به تاخیر می­افتد.
  • به کمک سناریوهای گوناگون ترتیب تولید محصولات و تاثیر برنامه­ریزی تولید بر ظرفیت تعیین شده است.
  • امکان ارزیابی نسبی تاثیر تغییرات عملیاتی با اجرای سناریوهای گوناگون امکان­پذیر است.

bulletکاربرد شبیه‌سازی در صنعت معدن

برخی از کاربردهای شبیه سازی در صنعت استخراج معدن برای معادن روباز و زیرزمینی به صورت زیر می باشد:

  •  کاهش هزینه های عملیاتی
  • افزایش توان عملیاتی و حداکثر ظرفیت تولید
  • طراحی سیستم کامیون - شاول
  • طراحی سیستم سنگ شکن- شاول
  • طراحی سیستم جابجایی مواد با نوار نقاله
  • شناسایی و رفع گلوگاه های سیستم استخراج و تولید مواد
  • تحلیل قابلیت اطمینان تجهیزات معدن در فرآیند استخراج و تولید
  • ارزیابی بهبود عملکرد سیستم در صورت خرید تجهیزات و تکنولوژی جدید
  • راه کارهای شبیه سازی ما پاسخگوی سوالات کلیدی زیر می باشد:
  • برای هر سنگ شکن، اندازه و تعداد بهینه شاول های مورد استفاده چقدر باید باشد؟
  • چند عدد کامیون به یک سیستم سنگ شکن- شاول با فاصله حمل و برگشت مشخص باید تخصیص یابد؟
  • اندازه سنگ شکن مورد استفاده چقدر باید باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز موجود کارخانه تولید باشد؟
  • حجم انبار ذخیره برای یک سیستم سنگ شکن- نوار نقاله چقدر باید باشد تا در صورت خرابی تاخیر قابل توجهی در فرآیند حمل مواد معدنی به وجود نیاید؟
  • اگر تجهیزات یک سیستم به طور سری کار بکنند، تعداد اقلام از یک نوع تجهیزات چگونه بر قابلیت اعتماد کل سیستم مربوطه تاثیر می گذارد؟
  • در صورت استفاده از انواع و اندازه های مختلفی از تجهیزات استخراج معدن مانند سنگ شکن، نوار نقاله، تغذیه کننده در بخشی از یک سیستم تولید، عملکرد سیستم به چه صورت تغییر خواهدکرد؟

مطالعات موردی
سازمان، کشور: Monzol، مغولستان
تشریح مساله: Monzol يكي از شرکتهاي كشور مغولستان است كه در زمينه معدن و استخراج انواع مواد معدني فعاليت مي كند. يكي از معادني كه اين شرکت براي استخراج سنگ آهن در آن فعاليت مي كند، معدن Ervei Khuder مي باشد که در فاصله 320 كيلومتري از پايتخت مغولستان واقع شده است. از اين معدن سالانه 556000 تن سنگ آهن استخراج مي شود که پس از انجام فرآيندهاي مربوطه، به مقدار 360000 تن آهن از آن بدست می آید. این معدن دارای دو بخش اصلی می باشد كه يكي معدن آهن روباز و ديگري كارخانه توليد آهن است. سنگهاي معدني در قسمت اول از معدن استخراج شده و سپس به قسمت كارخانه منتقل مي شوند كه در كارخانه نيز پس از انجام فرايندهاي مختلف روي اين سنگ ها، آهن بدست مي آيد. در اين معدن 18 تراك 25 تني وجود دارد كه 11 تراك براي حمل سنگهاي معدني به كارخانه، و 7 تراك براي انتقال خاكهاي اضافي به محلي ديگر تخصيص داده شده اند. مشكلات اصلي در اين معدن، طولاني بودن زمان تدارک، عدم استفاده از ظرفيت كامل معدن و وجود چندین گلوگاه است.
اهداف:

  • کاهش زمان تدارک
  • شناسایی و رفع گلوگاه ها و در نتیجه استفاده از ظرفیت کامل
  • کاهش هزینه ها

راهکار: سازمان به دنبال توسعه فعاليت هاي خود در استخراج و توليد آهن مي باشد. اين سازمان براي رفع مشكلاتي از قبيل وجود گلوگاه ها و عدم امكان بهره برداري از ظرفيت كامل، يك پروژه بهبود شش سيگما را تعريف نموده و در تمامي مراحل آن از شبيه سازي بعنوان ابزاري براي نمايش فرايندها، درك و فهم رفتار سيستم و بررسي استراتژي هاي مختلف به منظور اتخاذ تصميمات صحيح استفاده نمودند. ابزار مورد استفاده براي ساخت مدل شبيه سازي، نرم افزار Arena مي باشد.
نتایج: حذف گلوگاه ها و در نتیجه کاهش 72 درصدی زمان تدارک، افزایش سود 100 به میزان صد درصد

سازمان، کشور: Vale (former CVRD)، برزیل
تشریح مسئله: Vale دومين كمپاني بزرگ جهان در زمينه معدن و تولید فلزات، با بيش از 100 بيليون دلار دارايي است. Aguas Claras يكي از معادنی است كه Vale برای بهبود فرآیندها و کاهش هزینه های عملیاتی خود از راهکار شبيه سازي استفاده کرده است. در اين معدن، مواد معدني از قسمتهاي مختلفي استخراج شده و به يك محل منتقل مي شوند و مسئله مهم اين است كه به ميزاني مواد معدني از معادن استخراج شود كه به كميت و كيفيت (درجه خلوص) مورد نظر دسترسي وجود داشته باشد. لذا، براي اين كار بايد تراك ها و تعداد دفعات سفر آنها بگونه اي به هر يك از مسيرها اختصاص داده شود تا هزینه کل بهینه گردد. مواد معدني در این معدن از 26 منطقه مختلف استخراج مي شود که در آن 9 ماشین بارگيري و 2 نوع تراك وجود دارد.
اهداف:

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش حجم تولید
  • تهيه برنامه زمانبندي كوتاه مدت دقيق و قابل اطمينان براي عمليات در معدن

راهکار: اين كمپاني براي بهينه كردن ميزان مواد استخراج شده براي دستيابي به درجه خلوص مورد نظر، تخصيص كاميون ها به مناطق مختلف و تعداد بهينه سفر هر يك از كاميونها در اين مسيرها است كه براي اين منظور از يك مدل شبيه سازي ايجاد شده با نرم افزار Arena استفاده كرده است.
نتایج: 4.97 درصد کاهش هزینه در سال معادل با 4 میلیون دلار صرفه جویی

سازمان، کشور: Raspadskaya & Kedrovsky، روسیه
تشریح مسئله: روسیه در حدود 30 درصد از زغال سنگ کل دنیا و بالغ بر 60 میلیارد تن سنگ آهن را داراست. این کشور دارای 250 معدن در زیرزمینی و 60 معدن بر روی زمین است که درسال تقریبا 240 میلیون تن مواد معدنی از این معادن، توسط 380000 کارگر استخراج می گردد. مشکل اصلی نیز مدرنیزه کردن این معادن با استانداردهای جهانی بوده است.
همچنین لازم است که هزینه های تولید این معادن کاهش یابد تا امکان ایجاد مزیت رقابتی را فراهم کند. جستجوی راه حل مناسب و بهینه برای کاهش هزینه ها، در شرایط واقعی بسیار پیچیده و پرهزینه بوده و لذا شبیه سازی مناسب ترین راهکار برای کاهش هزینه های مربوطه می باشد.
در حدود 50 الی 60 درصد از هزینه های تولید در معادن روسیه، صرف حمل و نقل می شود و سیستم بارگیری- حمل و نقل، تعیین کننده میزان سودآوری این معادن می باشد. در این معادن از 15 نوع مختلف شاول و 20 نوع متفاوت تراک استفاده می شود.
بزرگترین معدن زیرزمینی روسیه، معدن Raspadskaya است که روزانه 20000 تن مواد معدنی از آن استخراج می شود. در این معدن مواد توسط 12 تسمه که طول هر یک بین 1600 تا 4300 متر می باشد، به سطح زمین منتقل می شوند. این مواد توسط سطلهای 300 تنی برای انتفال به زمین حمل می شوند.
اهداف:

  • تعیین ظرفیت مناسب برای کانوایر اصلی
  • کاهش هزینه های حمل و نقل
  • كاهش توقف هاي طولاني مدت كاميون ها و شاول ها
  • جلوگیری از پر شدن بیش از حد بانکرها

راهکار: استفاده از شبيه سازي بعنوان ابزاري براي نمايش حركت ماشين آلات و شناسايي گلوگاه ها، تعيين كارايي تجهيزات و محاسبه پارامترهاي مختلف مربوطه از قبيل زمان انتظار كاميونها و شاول ها و طول صف ها
نتایج: کاهش 65 درصدی ماکزیمم باری که کانوایرها متحمل می شدند و لذا امکان استفاده از کانوایرهای کم هزینه تر

سازمان، كشور: معدن چغارت، ايران(يزد)
تشریح مسئله: معدن چغارت يكي از معادن بزرگ آهن در ايران مي باشد كه در اطراف شهر بافق يزد واقع شده است. در حال حاضر در اين معدن به دليل فرسودگي ناوگان حمل ، جابجايي حدود 68 درصد از توليد به بخش خصوصي واگذار شده است. سيستم حمل و نقل اين معدن به سه قسمت تقسيم مي شود كه يكي از اين بخشها در اختيار شركت سنگ آهن مركزي است و اين شركت وظيفه حمل حدودا 32 درصد از كل توليد معدن، معادل 4.5 ميليون تن سنگ آهن را بر عهده دارد.
بطور متوسط در هر شيفت 8 كاميون 35 تني به كارگاه استخراج فرستاده مي شود، در حاليكه 5 دستگاه شاول در آنجا موجود است و لذا در اين كارگاه با كمبود كاميون مواجه هستند. و اين مسئله باعث مي شود كه تنها از 3 شاول استفاده شود.
4 سناريوي مختلف با در نظر گرفتن دو مدل ديسپچينگ و غير ديسپچينگ، براي بررسي شرايط كنوني و ايجاد بهبود در اين معدن مورد بررسي قرار گرفته است. و سناريوي اول مربوط به وضعيت كنوني است.
اهداف:

  • تعيين عملكرد سيستم حمل و نقل فعلي معدن
  • پيش بيني تعداد بهينه كاميونهاي مورد نياز معدن با تركيب مناسب شاول – كاميون با گسترش فعاليتهاي معدنكاري به افق هاي پايين تر
  • افزايش ميزان توليد
  • كاهش هزينه هاي توليد

راهکار: در اين معدن براي تعيين عملكرد فعلي معدن و بررسي پتانسيل افزايش توليد با استفاده از ماشين آلات فعال موجود در معدن و نيز بررسي تغييراتي مانند جايگزيني كاميون هايي با ظرفيت مختلف و بكارگيري تركيب هاي مختلف شاول-كاميون، از يك مدل شبيه سازي ايجاد شده با نرم افزار Arena استفاده گرديد.
نتايج: در وضعيت فعلي، توليد هفتگي 109026 تن و هزينه واحد توليد 0.75 دلار بر تن است. پس از بررسي سناريوهاي مختلف مشخص شد كه در تمامي حالات، سيستم ديسپچينگ جوابهاي بهتري نسبت به سيستم غير ديسپچينگ ارائه مي دهد. نتايج حاصل از شبيه سازي منجر به افزايش توليد به حداقل 254767 و حداكثر 580925 تن در هفته، و كاهش هزينه واحد توليد به حداكثر 0/4959 و حداقل 0/2060 دلار بر تن گرديد.

bullet کاربردهای شبیه‌سازی در بنادر

برخی کاربردهای شبیه سازی در تحلیل مسائل لجستیکی بندر

  • برنامه ریزی تخلیه و بارگیری کشتی ها
  • تخصیص تجهیزات نظیر ریچ استکرها و فورک لیفتها به ترمینالهای اصلی و اختصاصی
  • مسائل و محدودیتهای ترافیکی ترمینال کانتینر
  • ظرفیت و چیدمان بازرسی دربهای ورود و خروج
  • استراتژی های انباشت و تفکیک یارد
  • چیدمان یارد و سیاست توزیع امکانات یارد

راه کارهای شبیه سازی پاسخگوی سوالات کلیدی زیر می باشد:

  • بهترین چیدمان برای ترمینال کانتینر، درب ورود/خروج و یارد با توجه به کیفیت خدمات و هزینه چیست؟
  • بکارگیری یک سیستم جابجایی کالای جدید، چه تاثیری بر روي عملکرد سيستم فعلی خواهد داشت؟
  • با توجه به تعداد و انواع جراثقیلها و تجهیزات یارد موجود، بهترین سیاست برای تخصیص آنها به اسکله چیست؟
  • تعداد مناسب تجهیزات لجستيك مانندAGV ها، جراثقیلهای ساحلی و وسایل حمل برای رسیدن به ظرفیت مطلوب چقدر باید باشد؟
  • وضعیت فعلی بندر به چه شکلی است و میزان عملکرد سیستم در چه سطحی قرار دارد؟
  • کدامیک از عملیات و بخش ها هستند كه ایجاد گلوگاه می کنند و پس از شناسایی این گلوگاه ها، چگونه می توان آنها را رفع نمود؟
  • به چه تعدادی از کارکنان برای پاسخگویی به برنامه های مختلف ورود و خروج کشتی ها نیاز است؟

خروجی های شبیه سازی

  • ظرفیت یارد و زمان توقف کانتینرها
  • سطح موجودی کانتینرها در یارد
  • زمان انتظار و طول صف کشتی ها
  • نرخ بهره برداری جرثقیل ها
  • زمان انتظار و صف کامیونهای باربری نرخ بهره برداری تجهیزات یارد
  • فاصله طی شده توسط وسایل حمل کانتینر
  • ظرفیت عملیاتی درب ورود/ خروج

سازمان، کشور: Ras Laffan Port، قطر
تشریح مسئله: Ras Laffan Port بزرگترين بندر توليد كننده گاز طبيعي مايع (LNG) در جهان مي باشد كه با هزينه اي معادل 1 بيليون دلار بنا شده است. ميزان توليد كنوني LNG در اين بندر 12.6 ميليون تن در سال مي باشد كه سعي بر افزايش آن تا 27 ميليون تن در سال دارند. اين بندر در حال حاضر داراي يك لنگرگاه عملياتي است كه ظرفيت آن براي توسعه شهر صنعتي Ras Laffan ناكافي است.
اهداف:

  • برنامه ريزي ظرفيت و توسعه آن
  • ايجاد تعادل ميان سرمايه گذاري ها و جريمه هاي تاخير

راهکار: سازمان براي اينكه درك كند چگونه مي تواند با چالش هاي مربوط به رويارويي با حجم بيشتر و تنوع بيشتر محصولات روبرو شود، از يك مدل شبيه سازي استفاده نمود و براي ايجاد اين مدل شبيه سازي از نرم افزار Witness بهره گرفت. بدون استفاده از چنين مدل شبيه سازي، پيش بيني عملكرد عمليات در بندر و نيز توسعه بندر به دليل ريسكهاي فراوان غير ممكن مي شد.
دستاوردها: تجهيز بندر به يك مدل كارا براي ارزيابي مداوم عمليات و تاثيرات صنايع آينده، استفاده از شبيه سازي به عنوان يك ابزار تصميم گيري و افزايش اطمينان سرمايه گذاران براي بازگشت سرمايه، امكان انجام آناليز حساسيت و تعيين ميزان آسيب پذيري بندر در مواجهه با شرايط خاص و پيش بيني نشده

سازمان، کشور: Vale (former CVRD)، برزيل
تشریح مسئله: Vale دومين كمپاني بزرگ جهان در زمينه معدن و فلزات و بزرگترين تامين كننده خدمات لجستيكي در برزيل، با بيش از 100 بيليون دلار دارايي است. اين شركت در 13 ايالت برزيلي و 4 قاره فعال بوده و از بيش از 9000 كيلومتر خطوط ريلي و 8 لنگرگاه براي فعاليت هاي خود بهره مي گيرد. اين سازمان بزرگ ترين توليد كننده سنگ آهن در دنيا است كه محصولات خود را به صنايع فولاد در سراسر دنيا عرضه مي كند.
فعاليت هاي اين شركت شامل سه سيستم كاملا يكپارچه معدن، راه آهن و ترمينالهاي دريايي است. اين كمپاني از سيستم هاي تصميم گيري پيچيده اي براي برنامه ريزي ظرفيت در بنادر اصلي خود استفاده مي كند.
مدل هاي شبيه سازي مورد استفاده اين كمپاني داراي سه بخش توليد يك صف احتمالاتي براي كشتي ها در بنادر، برنامه ريزي متناظر قطارها براي رسيدن به بنادر، و اجراي تبادلات و اجراي مدل مي باشد.
دو نرم افزار شبيه ساز مورد استفاده اين كمپاني عبارتند از SIMCAT و SIMCAP كه براي شبيه سازي ظرفيت بنادر بكار برده مي شوند.
اهداف:

  • شناسايي گلوگاه ها
  • افزايش بهره وري
  • بررسي ظرفيت و توسعه آينده و تخمين ميزان سرمايه گذاري مورد نياز

راهکار: سازمان براي اينكه بتواند با مسائل پيچيده و داراي عدم قطعيت در قسمتهاي مختلف بندر و معدن روبرو شود، پيش بيني هاي مربوط به تقاضاها را انجام دهد و نيز گلوگاه ها را شناسايي كند، از يك مدل شبيه سازي استفاده نمود.
دستاوردها: كاهش هزينه هاي توليد، شناسايي و رفع گلوگاه ها، تجزيه و تحليل سرمايه گذاري، افزايش بهره وري

سازمان، کشور: Seville port، اسپانيا
تشریح مسئله: بندر Seville در جنوب اسپانيا و در نزديكي شهر Seville واقع شده است و درامتداد كانالي به طول 80 كيلومتر قرار گرفته است. در اين بندر تجهيزات مختلف حمل و نقل از قبيل راه آهن، هواپيما و حمل و نقل زميني موجود است.
بخشهاي مختلف اين بندر عبارتند از يك مصب رودخانه، Lock، حوزه هاي رود و اسكله ها كه هر اسكله نيز داراي چندين لنگرگاه است. كشتي ها پس از عبور از Lock، به ترمينالها يا اسكله ها و يا لنگرگاه ها مي رسند.
كانتينرها، مواد سيماني، آهن آلات قراضه و ضايعات، مواد غذايي، آهن و فولاد، و كودهاي شيميايي موادي هستند كه در اين بندر جابجا مي شوند. اين مواد در ترمينالها و سيلوهايي با ظرفيت 1000 تا 110000 تن تخليه شده و انبار مي شوند.
اهداف:
بررسي وضعيت فعلي بندر و قسمتهاي مختلف آن شامل، انبارها، ترمينالها، كاركنان و ... مي باشد. و براي اين كار شاخص هاي زمان انتظار در بندر و اسكله ها براي كشتي ها، طول صف هاي انتظار، كارايي و عملكرد كاركنان و ... مورد بررسي قرار گرفته است.
راهکار: در اين بندر براي بررسي فرايند حمل محموله هاي دريايي و عمليات لجستيكي مربوطه در بندر، از يك مدل شبيه سازي استفاده شد تا وضعيت فعلي بندر و بخشهاي مختلف آن مورد بررسي قرار گيرد. براي اين منظور از نرم افزار Arena استفاده گرديد.
دستاوردها: با توجه به مدل شبيه سازي تهيه شده، اين بندر در همين وضعيت كنوني پاسخگوي جريان حمل و نقل مي باشد. هيچيك از انبارها تا حد ماكزيمم پر نمي شوند و محدوديتي براي حمل و نقل ايجاد نمي كنند. تنها محدوديت موجود عرض Lock مي باشد كه مانع از ورود و خروج كشتي هاي بزرگتر به بندر مي شود و نيز مشكلات زود گذر و آني مربوط به ترافيك كانتينرها است.