متن کامل خبر


 
هفتمین همایش روز زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

خلاصه خبر: هفتمین همایش روز زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس27 آذر 1402 با حضور اساتید، دانشجویان، پژوهشگران، کارآفرینان، صاحبان ایده، مسئولان و شرکت های فعال در حوزه علوم زیستی برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر فاطمه رهبری زاده رئیس مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس ضمن خوشامدگویی به تشریح برنامه های این همایش یک روزه پرداخت و گفت:  هفتمین همایش روز زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس از بخش های مختلف شامل نمایشگاه، سخنرانی های متنوع، مسابقه دانشجویی و روبداد محافل بیوتکنولوژی تشکیل شده است. همچنین پنل تخصصی ارتباط با صنعت، پنل تخصصی تازه های بیوتکنولوژی و پنل ورود به بازار زیستی توسط صاحبنظران و اساتید ارائه می شود.
در ادامه حجت الاسلام دکتر سید مهدی ساداتی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به حدیثی از پیامبر  اسلام (ص) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت محمد (ص) در حدیثی می فرمایند:' امور عوام جامعه حل نمی شود مگر با کار خواص و نخبگان جامعه'. پیامبر اسلام (ص) در ادامه نخبگان را در 4 دسته حکمرانان، دانشمندان، علمای دینی و تجار  معرفی می کند.
دکتر ساداتی نژاد اضافه کرد: در جامعه ما که به دنبال توسعه معنویت محور است، 4 ضلع؛ 1-حکومت و حاکمان جامعه، 2-دانشمندان و اساتید دانشگاه، 3-روحانیون و علمای حوزه و 4-تجار و سرمایه گذاران اگز به درستی با یکدیگر همکاری کنند، نیازهای جامعه برطرف شده و کشور به سمت توسعه بیشتر پیش خواهد رفت.
در بخش دیگری از این همایش دکتر حسین نادری منش رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه های کشور در زمان قبل از انقلاب و در دهه ی 60 و 70 دانشگاه های نسل اول و آموزش محور بودند. در دهه ی 80 دانشگاه های نسل دوم که پژوهش را بیشتر مورد توجه قرار دادند، شکل گرفت که دانشگاه تربیت مدرس به دلیل ماهیت تحصیلات تکمیلی بودن آن، از ابتدا دانشگاه نسل دوم محسوب می شد. از اوخر دهه 80 و اوایل دهه 90 و با هدفمند شدن پژوهش ها در کشور، دانشگاه های کشور به سمت دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه های کارآفرین حرکت کردند.
وی افزود: امروزه نسل چهارم دانشگاه ها، که دانشگاه های کارآفرین و پاسخگو به نیازهای جامعه هستند شکل گرفته است. در دانشگاه نسل چهارم، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه بسیار جدی تر می شود و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های پژوهشی بیشتر خواهد بود. می توان گفت از سال 1400 دانشگاه های برتر کشور وارد این فاز جدید شده اند و در این مرحله نقش پارک های علم و فناوری دانشگاهی برجسته می شود.
دکتر نادری منش خاطر نشان کرد: برای توسعه توانمندی و ارزش افزوده، برای توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی باید صنایع به روز شده و خروجی قابل قبول و قابل فروش داشته باشند. برای رسیدن به این هدف دو مورد بسیار کمک کننده هستند. یکی دانشگاه های کشور با تولید دانش، دانشی که با پژوهش همراه و وارد جامعه می شود و دومی پارک های علم و فناوری که کمک می کنند دانش تولید شده به خدمت جامعه و صنعت درآید.
وی در خصوص تفاوت پارک های دانشگاهی و پارک های استانی گفت: پارک های استانی نیاز صنعت را به دانشگاه وارد می کنند و برای مشکل صنعت از دانشگاه راه حل می خواهند. اما پارک های دانشگاهی، دانش تولید شده در دانشگاه را به خدمت جامعه می آورند. در واقع پارک های استانی از سمت صنعت می آیند و دانش را از دانشگاه می گیرند و در اختیار صنعت قرار می دهند. اما پارک های دانشگاهی دانش خلق شده را در اختیار شرکت ها می گذارند تا توسط آنها به محصول مورد نیاز جامعه تبدیل شود.
رئیس پارک مدرس تصریح کرد: در حال حاضر ¼ فعالیت های جدی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، در حوزه زیست فناوری است. چند شرکت فعال پارک مدرس در این حوزه در سطح ملی جزء شرکت های برتر کشور محسوب می شوند. دانشکده علوم زیستی، علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس در بخش زیست فناوری، علوم و مهندسی زیستی، امنیت غذایی و امنیت سلامت فعال هستند. پارک علم و فناوری مدرس و مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه نیز این دانشکده ها را همراهی می کنند و فعالیت های خوب و دستاوردهای قابل قبولی دارند. ماهیت زیست و فناوری باید کارآفرین باشد.
در ادامه همایش دکتر خسرو خواجه رئیس دانشکده علوم زیستی به ارائه سخنرانی با موضوع 'دستاوردهای علوم زیستی در گرو تجهیزات پیشرفته' پرداخت.
وی با بیان اینکه همه از ضرورت های علوم زیستی آگاه هستند به برخی سازوکارهای لازم و ضروری در جهت بومی سازی فناوری های زیستی مانند نیروی انسانی و تجهیزات اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم در علوم زیستی دستاوردی داشته باشیم باید تجهیزات مورد نیاز فراهم شود. نسل اول تجهیزات آزمایشگاهی همان تجهیزات آزمایشگاهی عمومی بود، نسل دوم تجهیزات کمی پیشرفته تر اما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید زیرساخت و تجهیزات مدرن (تجهیزات نسل سوم) فراهم شود.
دکتر خواجه افزود: ضرورت وجود تجهیزات به روز و ایمن در آزمایشگاه ها که قادر به اندازه گیری دقیق هستند و از ایمنی بالایی برخوردارند، در هزینه ها صرفه جویی می کنند، از نظارت آنلاین و توان یکپارچه سازی اطلاعات برخوردارند و موجب افزایش کارایی و بهره وری می شوند، بیش از پیش وجود دارد. هم اکنون از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آزمایشگاه های مدرن دنیا استفاده می شود، تجهیزات باعث شده است که در زیست محاسبات، پیشرفت های سریعی صورت گیرد. تجهیزات آزمایشگاهی قابل حمل، تحقیقات میدانی را پیشرفت داده است. اگر بخواهیم در آینده جایگاه قابل قبولی در حوزه زیست فناوری داشته باشیم باید در بحث تجهیزات چاره ای بیاندیشیم.
وی در پایان از افزایش بودجه تحقیقاتی، ساماندهی مواد مصرفی آزمایشگاه های تحقیقاتی، تأمین تجهیزات به روز آزمایشگاهی و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان موارد پیشنهادی، نام برد. 


27 آذر 1402 / تعداد نمایش : 301