متن کامل خبر


 
راه اندازی دوره دکتری رشته علوم شناختی – زبان شناسی تصويب شد

خلاصه خبر: نشست شورای دانشگاه با حضور رییس معاونان و روسای دانشكده ها بیست و هفتم اردیبهشت ماه در سالن شورای دانشگاه برگزار شد.

نشست شورای دانشگاه با حضور رییس معاونان و روسای دانشكده ها بیست و هفتم اردیبهشت ماه در سالن شورای دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای نشست حجت الاسلام دكتر فلاح رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در سخنانی ضمن تبریك اعیاد شعبانیه به فضیلت ماه شعبان و ادعیه مخصوص این ماه اشاره نمود.
وی به ادامه بررسی نظریه داروین پرداخت و اظهار داشت: این نظریه سه پیش فرض دارد كه اولین پیش فرض آن این است كه جهان از بی نظمی به نظم و از تنزل به تكامل می رود، دوم آنكه تكامل در طی زمان رخ می دهد و سوم آنكه تكامل ماده در یك سیستم بسته بر اساس ساختار خود سیستم صورت می گیرد.
وی در ادامه به نقد و بررسی پیش فرض های نظریه داروین پرداخت و با بررسی پیش فرض اول عنوان نمود كه جهان و طبیعت از بی نظمی به نظم نمی رود، بلكه از نظم به بی نظمی و از تكامل به تنزل می رود و اولین پیش فرض فرضیه تكامل كاملا مخدوش و بی اساس است.
در ادامه دكتر احمدی در سخنانی از معاونت آموزشی دانشگاه به خاطر برگزاری مناسب آزمون كتبی و شفاهی دكتری سال 95، المپیاد علمی- دانشجویی كشوری و جشن گرامیداشت مقام استاد و مدیریت خوب این معاونت در برگزاری برنامه های مذكور تشكر و قدردانی كرد.
اعضای شورا در ادامه جلسه به بیان مطالبی در خصوص تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی پیمانی،‌ طرح راهبردی دانشگاه، خوابگاه های دانشكده كشاورزی، وضعیت جذب بورسیه ها، برگزاری آزمون دكتری ،كمبود فضا در دانشكده علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد و ... پرداختند.
در ادامه راه اندازی دوره دکتری «علوم شناختی – زبان شناسی» از سوی دكتر مینایی مطرح شد.
مدیر دفتر برنامه ریزی، گسترش و بازنگری با اشاره به دلایل توجیهی این رشته اظهار داشت: هدف از تاسیس این رشته را می توان تربیت محقق و متخصص در زمینه علوم شناختی زبان دانست به گونه ای كه از طریق بازبینی و بازتعریف مدل های مختلف شناختی،‌ به تحلیل زبان به عنوان قوایی زیستی- اجتماعی فرهنگی بپردازد و از این طریق نه تنها به ماهیت زبان انسان پی ببرند، بلكه زمینه لازم را برای فهم و شناخت سایر قوا و كاركردهای شناختی او در ابعاد نظری و كاربردی فراهم آورند.
وی تصریح كرد: دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود به نظریه پردازی، بازبینی و بازتعریف نظریه ها و مدل سازی در چارچوب كلان علوم شناختی زبان بپردازند و تحلیل های مرتبط با حوزه های شناختی را به كار برده و از این طریق در پژوهش خود به تعامل با دانشمندان سایر رشته های علوم شناختی بپردازند.
وی در ادامه اعضای هیات علمی رشته، امكانات گروه، وضعیت برنامه درسی رشته، سابقه رشته در سایر دانشگاها و جدول دورس اجباری، اختیاری و جبرانی رشته را مورد بررسی قرار داد.
در ادامه پس از بحث و بررسی اعضای شورا راه اندازی دوره دکتری رشته علوم شناختی زبان شناسی با اكثریت آرا به تصویب رسید.


29 اردیبهشت 1395 / تعداد نمایش : 3072