[ Print ]  [ Close ]

http://ise.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22711   , 1403/02/27


دکتر حسین گنجی دوست تأکید کرد:
لزوم گسترش همکاری های علمی و پژوهشی میان دانشگاه های ایران و چین


 دکتر گنجی دوست از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس است که به واسطه ارتباطات گسترده با چین نقش مهمی در انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه های چین دارد. با توجه به انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان دانشگاه و دانشگاه های چین در سال 1402،  15 فروردین ماه سال جاری با ایشان به گفتگو نشستیم.

وی در این گفتگو با اشاره به تعامل با دانشگاه های چین اظهار داشت: در سال 1402 با چند دانشگاه چین در تعامل بودیم و در چند دانشگاه چین سخنرانی هایی انجام شد . طی آن تعاملات، تقاضا برای بازدید از دانشگاه های چین و گفتگو با اساتید گروه های مختلف مطرح شد که بر این اساس برنامه ای تنظیم و سفری به کشور چین ترتیب داده شد و گسترش همکاری های علمی و پژوهشی میان دانشگاه های ایران و چین مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: پس از گفتگوهای اولیه، اولین تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شانتو به امضا رسید. در ادامه دانشگاه صنعت و معدن چین نیز جهت انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه تربیت مدرس گفتگوهایی را انجام داد و اسفند ماه 1402 تفاهم نامه ای میان دو طرف به امضا رسید.

همچنین در سال 1402 یک قرارداد پژوهشی سه ساله بنیاد علم بین موسسه دانشگاهی پتروشیمی پکن با همکاری و مشارکت  گروه محیط زیست دانشکده مهندسی عمران و پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس منعقد شد.

دکتر گنجی دوست خاطر نشان کرد: تعاملات مشترک میان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه های چین با تاکید دکتر دانشجو ریاست محترم دانشگاه و همکاری صمیمانه دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صورت می گیرد .

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه گوانجو چین که -قبلا نیز با دانشگاه تربیت مدرس تفاهم نامه همکاری امضا کرده بودند -از دانشگاه تربیت مدرس خواست تا چند نفر از دانشجویان جوان مستعد که در آستانه فارغ التحصیلی دوره دکتری هستند را جهت انجام پروژه تحقیقاتی یک ساله به آن دانشگاه معرفی نمایدکه در این راستا 5 دانشجو معرفی شدند که در حال حاضر 3 نفر از دانشجویان مورد تایید قرار گرفتند و پس از دو مرحله غربالگری دیگر، امیدواریم پذیرش آنان تایید شود تا  بتوانند در این خصوص موفق عمل کنند.

وی همچنین از درخواست دانشگاه های چین برای اعزام اساتید توانمند از دانشگاه به چین خبر داد و گفت: ‌این درخواست از سوی برخی از دانشگاه های چین مطرح گردید و امیدواریم از طرق مختلف این افراد معرفی شوند تا طبق قوانین و مقررات، همکاری های مشترک صورت گیرد.

در این خصوص با چند دانشگاه چین رایزنی کردیم تا در سطح استاد و دانشجو و فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان و طرح های تحقیقاتی بتوانیم تعاملات خوبی را با یکدیگر داشته باشیم.

دکتر گنجی دوست با تاکید بر لزوم ارتباط علمی و پژوهشی بیشتر میان دانشگاه های ایران و چین خاطر نشان کرد: دانشگاه هایی که ما با آنان تعامل داریم دانشگاه هایی هستند که دفتر روابط بین الملل دانشگاه، رنکینگ و جایگاه آن ها را تایید کرده است .

وی به عنوان اولین رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در چین به چگونگی انتخاب خود در این سمت و نحوه گسترش همکاری های مشترک میان دو کشور اشاره کرد و گفت: من پس از فارغ التحصیلی از آمریکا در سال 68 وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم و به عنوان معاون ‌آموزشی دانشگاه شروع به فعالیت کردم . در سال 1370 دولت چین از چند نفر از معاونان دانشگاه های مختلف تهران دعوت کرد تا بازدید رسمی 15 روزه ای از آن کشور داشته باشند که اینجانب نیز به اتفاق معاونان دیگر دانشگاه های تهران به چین سفر کرده و از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی سه شهر مهم چین؛ پکن،‌ شانگهای و شیان بازدید کردیم.

دانشگاه چین خوآ،‌ دانشگاه شانگهای و دانشگاه شیان از جمله دانشگاه هایی بود که از آن ها بازدید کردیم و در آن زمان تفاهم نامه هایی نیز با برخی از این دانشگاه ها به امضا رسید. پس از آن سفر ، علاقه من به تعامل با چین افزایش یافت و به تعداد زیادی از کشورهای آسیایی نیز سفر کردم و در کنفرانس های مختلفی در کشورهای چین و ژاپن شرکت نمودم و در سال 1375 در قالب دوره فرصت مطالعاتی به کشور ژاپن رفتم . به دلیل ارتباطات گسترده با کشور چین و تجربیات حاصل شده، در سال 1391 از سوی وزارت علوم دعوت شدم تا به عنوان  اولین رایزن علمی ایران در چین فعالیت کنم و در سال 1392 به صورت رسمی به عنوان رایزن علمی ایران به کشور چین وارد شدم و سرپرستی دانشجویان از جمله مهمترین وظایف من بود . ورود من به چین با هدف بالا بردن روابط علمی دانشگاه های ایران و چین صورت گرفت و پس از رتبه بندی دانشگاه های چین و ارائه نتایج تحقیقات به وزارت علوم، سعی کردیم مذاکراتی در خصوص ارتباطات علمی و پژوهشی میان ایران و چین داشته باشیم و طی سه سال که مسئولیت رایزنی ایران در چین را برعهده داشتم برخورد بسیار خوبی از چینی ها دیدم و توانستیم چندین تفاهم نامه با چین به امضا برسانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد:‌ در طول این سه سال با همکاری دانشگاه های تربیت مدرس،‌ زنجان و اصفهان در زمینه تبادل استاد و بازدید های علمی و انعقاد تفاهم نامه مشترک اقداماتی انجام شد.  پس از اتمام دوره مسئولیت رایزانی ام در چین،  به دلیل سابقه ارتباطی که با کشور چین داشتم اساتید در رشته تخصصی ام با اینجانب در ارتباط بودند و برای سخنرانی ها و کنفرانس ها از من دعوت به عمل می آوردند  و این امر باعث برگزاری چند کارگاه علمی مشترک با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه های چین شد.

وی گفت: به دلیل شیوع کرونا در چند سال گذشته در ارتباطات با چین وقفه ای ایجاد شد و با حسن نظر دکتر دانشجو ریاست دانشگاه این ارتباطات مجدد از سر گرفته شد و چندین کارگاه و سخنرانی علمی انلاین به صورت مشترک برگزار شد و امیدواریم بتوانیم در سال جدید این ارتباطات را گسترده تر کنیم و تفاهم نامه های منعقد شده را نیز اجرایی نماییم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما دو قرارداد علمی _ پژوهشی سه ساله  بنیاد علم را با کشور چین در دست اقدام داریم که به زودی اقدامات لازم اداری آن انجام خواهد شد و یک کارگاه مشترک علمی و پژوهشی نیز توسط اساتید دانشگاه تربیت مدرس بین بنیاد علم و دانشگاه های چین برگزار می شود که تا اواخر فروردین ماه اقدامات نهایی آن انجام خواهد شد .

اولین رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به دستاوردهای حاصل از ارتباط با دانشگاه های چین خاطر نشان ساخت: کشور چین امکانات آزمایشگاهی خوبی را در اختیار دارد و سعی دارد تا افراد مستعد و توانمند از جمله دانشجویان پسادکتری را جذب نماید.  ما در ارتباط با چین باید بر اساس دیدگاه  برد- برد علمی رفتار کنیم و افرادی که از سمت دانشگاه های ایران به دانشگاه های چین معرفی می کنیم افرادی با کلاس علمی بالا باشند که پس از انجام کار تحقیقاتی در چین، دستاورد خوبی را با خود به کشور بیاورند . ما باید با همکاری در طرح های تحقیقاتی آنان از فرصت ها و امکانات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی چین به نحو احسن استفاده کنیم.



11:45 - دوشنبه 27 فروردين 1403    /    شماره خبر : 22711    /    تعداد نمايش خبر : 68