[ Print ]  [ Close ]

http://ise.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22341   , 1403/02/31


جلسه دفاع پایان نامه: فاطمه حسینقلی پور، گروه مدیریت سیستم و بهره وری

ارائه کننده: فاطمه حسینقلی پور
استاد راهنما: دكتر گلناز تاج الدين
استاد داور داخلي: دكتر محمد اقدسي
استاد داور خارج از دانشگاه: دكتر مرتضي خاكزار بفروئي
نماينده تحصيلات تكميلي: دكتر محمد اقدسي
تاریخ: 1402/11/18    
ساعت: 08:00
مكان: سايت دانشكده مهندسي صنايع و سيستم ها

چکیده:
هدف از پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری میزان و نوع استرس شغلی است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت مسئله و هدف کاربردی است و از لحاظ روش، توصیفی به شمار می‌رود. جامعه آماری کارکنان شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات در تهران هستند که 159 نفر آن‌ها به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، میزان استرس شغلی و نوع استرس شغلی هستند و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. دستاوردهای این پژوهش نشان می‌دهد که میان یادگیری سازمانی و تعهد عاطفی،‌رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و میزان استرس شغلی در این رابطه اثر مستقیم و منفی دارد اما میان نوع استرس( مانع یا چالش) تأثیری در رابطه میان یادگیری و استرس ندارد. میان یادگیری سازمانی و تعهد هنجاری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد اما میزان یا نوع استرس شغلی در این رابطه تأثیری ندارد. همچنین در این پژوهش، ارتباطی میان یادگیری سازمانی و تعهد هنجاری مشاهده نشد. برآیندهای پروژه نشانگر این است که مدیران ارشد در شرکت باید در ضمن تلاش برای پیاده‌سازی راهکارهای کاهش استرس شغلی، موجبات افزایش یادگیری سازمانی را فراهم سازند تا با بیشتر شدن سطوح تعهد عاطفی و تعهد هنجاری، تمایل کارکنان به ادامه کار در شرکت بیشتر شود.

 


09:30 - دوشنبه 16 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22341    /    تعداد نمايش خبر : 108